FANDOM

Dni Demonów - pięć ostatnich dni roku (od 27 do 31 grudnia), w których życie w Starożytnym Egipcie zamierało, a czas jakby stawał w miejscu, gdyż zwykle pełne ulice nagle stawały się puste i ciche. Egipcjanie wierzyli, że jest to czas wzmożonego zła- zakładali amulety ochronne, starali się nie narażać i jako że były to zwyczajowo dni wolne od wszelkiej pracy w miarę możliwości nie opuszczać miejsca zamieszkania. Gromadzili się w domach całymi rodzinami, gdyż razem czuli się pewniej i cały swój czas poświęcali modlitwie, w której błagali wszystkich bogów odpowiedzialnych za opiekę nad domostwami i nie tylko, o spokojne przeżycie tego nie pomyślnego czasu. "Dni Demonów" wiązano też z ogromnym pechem dla tego każdą rozpoczętą pracę, odkładano na czas ich trwania na później.

Mit Edytuj

Ra usłyszał przepowiednię głoszącą iż dziecko Nut i Geb (nieba i ziemi) gdy tylko osiągnie młodzieńczy wiek strąci go z tronu, toteż gdy dowiedział się, że Nut spodziewa się potomka zdenerwował się i sprawił że nie mogła ona urodzić w żaden dzień ani noc roku. Nut znalazła jednak sposób, by obejść zakaz Ra, nie narażając się tym samym na jego gniew. Zagrała w kości z Chonsu (bogiem księżyca) prosząc w zamian za każdą jego przegraną o niewielką ilość światła księżycowego. Wygrała go na tyle, że mogła stworzyć pięć dodatkowych dni, które doczepiła na końcu tradycyjnego roku Egipskiego, mającego mieć od tej chwili nie 360 - jak 360 stopni koła- a 365 dni podczas, których wydała na świat piątkę swoich dzieci, każdej doby jedno.

Ciekawostki Edytuj

  • Mit o Dniach Demonów wyjaśnia dlaczego rok nie ma 360 dni (tyle ile stopni w kole), ale 365.
  • wyjaśnia też poniekąd dlaczego podczas świąt a zwłaszcza w te ostatnie dni atarego roku wolimy spędzać czas z najbliższymi a nie samemu.